Læs første del her, hvor vi skar linoleumplader ud, tegnede motivet op, snittede og lavede gnidetryk.
Tiden var kommet til at få tryksværten frem. Jeg har nogle bakker, vi ruller sværten ud på. Jeg ruller altid den første ud, så børnene kan køre hvordan sværten skal “sige” – altså lidt ligesom “slikmorgenmad”, når man hælder mælk på. Hvis der er for meget sværte, flyder den ned i hullerne og giver ikke så rene tryk. Er der for lidt, giver det blege tryk.
Bagefter viser jeg børnene hvordan linoleums-pladen skinner, når der er sværte over det hele (altså der hvor det skal være). Husk at have lidt avispapir uden.
FLYT pladen til et rent stykke avis. Jeg vælger at lade eleverne lave tryk på imiteret japanpapir, fordi det er nemt at se, hvor sværten er trukket igennem. Jeg har ikke en tryk-valse, men foretrækker egentlig også den simple metode, hvor man gnider med en ske. Det giver ingen ventekø og man kan følge “trylleriet” undervejs – prøv at se fotoet, hvor vaskebjørnene er ved at blive trykt. Det er da fascinerende!
Vaskebjørnen er forresten et ekstraarbejde. Jeg havde nogle hæfter i tasken og et par hurtige elever, der trængte til en ny udfordring! De er lavet i størrelse 15 x 20 cm.Her er et par eksempler fra 5.klasses sommerfugle. Jeg beder dem altid om at lave et til mig, så jeg efterhånden får flere og flere eksempler at vise fremtidige elever! 🙂
Pingback: Lino-snirkelkrukker | FruBilledkunstFruBilledkunst