Hvordan lærer man børn at tegne? Det er et godt og vigtigt spørgsmål for en billedkunstlærer! Hvis du har fulgt min blog i et stykke tid, har du helt sikkert set indlæg fra mit strukturerede tegnekursus.
I kurset lærer børnene at få et sprog for de forskellige typer streger og de ser, hvordan man kan sammensætte stregerne til flotte motiver.
Bagefter følger jeg ofte op med et andet tegneprojekt, hvor de bruger det, de har lært. Det kan f.eks. være de helt enkle motiver som tukaner, søpapegøjer , vaskebjørne eller pandaer .
Er børnene lidt ældre – f.eks. 2.-3.klasse, vælger jeg lidt sværere motiver som zebraer, giraffer eller kameler.
Når børnene har prøvet et par af den slags forløb, kan man gå over til et projekt som pingvin-billederne her. Jeg har guidet børnene gennem optegningen af den første pingvin, så de har en idé om hvordan man på en hensigtsmæssig måde kan “angribe” billedet.
Derefter gav jeg børnene stregtegninger af pingviner i andre positioner, som de kunne vælge mellem, når de skulle tegne deres billeder færdige.
Undervejs gik jeg rundt og vejledte dem – lidt om selve optegningen og en hel del om komposition.
Er der steder hvor øjet “keder sig”?
Kan du tegne noget i forgrunden eller baggrunden, så der bliver mere dybde i dit billede? (Brug overlapninger)
Vil det være flottest, hvis pingvinen kigger mod venstre eller højre?
Jeg kan også godt lide at sætte naturfilm med musik på tavlen, mens vi arbejder. Det kan give børnene flere idéer, og hjælpe dem til at holde koncentrationen. Her har jeg fundet en youtube-film om pingviner, som du kan bruge, hvis du vil lave et tilsvarende emne.
Denne gang har valgt at give børnene Neocolor til at farve billederne. Andre gange har jeg valgt (tør)pastel, men det kræver en strammere organisering, fordi det griser så meget.
Jeg har valgt at børnene skulle male på en kulørt baggrund. Det er der både fordele og ulemper ved.
Det er f.eks. svært at få børn til at male “hvid sne” på et stykke hvidt papir, og maler de ikke et godt lag hvid først, bliver de blå og lilla skygger meget dominerende. Det er også sværere at se, hvor man har malet hvidt på pingvinerne, hvis man vælger hvid baggrund.
Til gengæld toner baggrundsfarven hele billedet, og der skal males kraftigt for at dække baggrunden, og det kræver mere gnide-arbejde at få den hvide farve nogenlunde jævn.
Denne gang valgte jeg at gå med en grå baggrund. Jeg bruger – som altid – karton til at male på. Når jeg kræver at børnene skal gennemarbejde deres billeder, skal papiret/kartonen kunne holde til at der bliver lagt mange lag og gnedet i farven. Derfor tegner mine børn sjælden på papir, hvis det er længerevarende projekter.
Undervejs taler vi også en del om at farverne “stråler” mere og bliver mere spændende at se på, hvis der er flere lag oven på hinanden – noget vi også har talt om siden den abstrakte øvelse i tegnekurset.
Hvis du også har lyst til at dine elever skal tegne pingviner og du gerne vil have mine arbejdspapirer og forberedelsesark, kan du finde det hele her, til en billig pris.
Kreative hilsner