Her er mit forslag til en årsplan i billedkunst for 3.klasse. Jeg har kun sat 6 forløb ind, så du har mulighed for at supplere med andre idéer, hvis du har noget, du bare MÅ lave med eleverne.
Collager inspireret af Picasso og Braque
Det var de to herrer, der opfandt collagen, så hvad er mere relevant end at gå dertil, hvor det hele startede.
Børnene skal starte med at lave iagttagelses-tegninger af guitarer.
De skal også analysere nogle af de originale guitar-collager, og derefter skal de selv i gang.
Du kan læse om forløbet her og her, og finde undervisningsmaterialer her. I hæftet får du desuden masser af collageark i de rigtige farver – lige til at printe, så du ikke skal have besvær med at lede efter det.
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan forklare, hvad en collage er
- Jeg kan genkende kubistiske elementer i Picasso og Braques collager
- Jeg kan lave en collage
Plakatforløb inspireret af Per Arnoldi
Dette forløb nævnte jeg også under 2.klasse, da jeg er i gang med det nu, men ikke får det færdigt til ferien. Jeg vil denne gang lave en drejning på det, så vi arbejder med det digitalt. Jeg skal nok skrive mere om det på bloggen, så du får noget mere at holde dig til, hvis du skriver det på din årsplan.
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan genkende Per Arnoldis plakater
- Jeg kan fortælle om nogle fællestræk ved Arnoldis plakater
- Jeg kan forklare forskellige formål med en plakat
- Jeg kan fortælle om billedsymboler, og hvordan man udvikler dem.
Portrætforløb
Det er altid skønt at male portrætter med børn! Det er også en god anledning til at tale om det smukke, der er i ethvert menneske.
Jeg kan godt lide at kopiere børnenes tegninger, når de har fået tegnet portrætterne, og derefter lade dem male dem med forskellige materialer.
Du kan læse om forløbet flere steder har på bloggen, for det er et forløb, jeg elsker. Du finder det bl.a. her og du kan finde undervisningsmaterialet her (optegningen gjort enklere) og her (om at bruge forskellige materialer til farvelægningen.)
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan fortælle om ansigtets proportioner
- Jeg kan tegne og male et selvportræt
- Jeg kan nævne fordele og ulemper ved at bruge Neocolor i forhold til pastel
Snirkelkrukker
Et fantastisk forløb! Lad fantasien få frit løb, eller læg et tema ind over. Der er f.eks. mange gode havdyr-eksempler på nettet, hvis du søger på crazy coil pot.
Du finder en detaljeret vejledning her på min blog.
Jeg vil gerne være helt ærlig – det er svært at finde FFMer, der argumenterer for projektet. Ikke desto mindre synes jeg at froløbet er meget velegnet, for selve designprocessen er vigtig – både hvis man planlægger først med en tegnet skitse, og hvis man “leger” sig frem.
Hvis I tager fotos af krukkerne, kan I lave en digital udstilling – gerne med tekst eller speak til ….
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan lave en snirkelkrukke
- Jeg ved, hvordan man sammenføjer lerelementer
- Evt. Jeg kan lave en digital udstilling
Hollandske tulipanmarker
I dette forløb kommer I både omkring perspektivtegning, maleri og lidt kunsthistorie … og får de skønneste malerier.
Du finder undervisningsmaterialet her.
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan tegne et billede med et forsvindingspunkt
- Jeg kan blande farver
- Jeg kender forskellige maleteknikker (vådt i vådt, duppe …)
Land Art
Lav et oplæg om Land Art og hiv ungerne med udenfor. Et kort, men sjovt forløb om forgængelig kunst.
Husk at fotografere værkerne.
Du kan læse om vores forløb her.
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan nævne eksempler på forgængelig kunst
- Jeg kan lave land art – kunst
Det var mit forslag til årsplanen. Neden for finder du et par idéer, du kan supplere med, hvis du har lyst. Der er mange flere idéer på bloggen.
Du kan øverst søge på klassetrinnet, men de fleste forløb kan sagtens laves på andre klassetrin end jeg har lavet dem på ….
Snemænd i pastel
Fint lille vinterforløb, hvor børnene maler med pastel.
Undervisningsmaterialet finder du her.
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan male en snemand i et landskab
- Jeg kan lægge skygger på tegningen
Hunder i farver
Mal skønne kulørte hundebilleder inspireret af NewYork-kunstneren Linda Cheng.
Undervisningsmateriale til hunde i farver
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan genkende Linda Chengs malestil og fortælle om nogle karakteristika
- Jeg kan male et kulørt hundebillede
Pingviner
Et meget populært projekt!
Mal pingvinbilleder med Neocolor.
Forslag til læringsmål:
- Jeg kan tegne et harmonisk pingvinbillede
- Jeg kan lægge skygge på tegningen
Pingback: 3.klasse tegner guitarer | FruBilledkunst
Hej Tina. Jeg har brugt nogle af dine forløb /ideer og fået fine produkter.
Da jeg skal have én 3. klasse i år, tænkte jeg at lave noget iagttagelse tegning med skygger. Jeg ville lave blind tegninger og tegne på hovedet først og så vise dem form alfabetet og tale om skyggeteknikker og til sidst tegne fx en flaske…
Efter at have talt med 2 erfarne lærer er jeg blevet i tvivl om form alfabetet, idet lærerne gjorde mig opmærksom på børnenes spontane streg, måske ikke skulle laves om til et form alfabet… men vente til de blev mere kritiske. I 3. Skulle de bare tegne og så kunne vente til de blev mere selv kritiske.
Hvad tænker du ?
Kære Karina
Tak for dit gode spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du bliver forvirret, når du får så forskellige udmeldinger.
Ideen om, at at man ikke måtte “forstyrre” børnenes naturlige streg, var meget fremherskende tidligere. Det er den slags undervisning jeg fik, da jeg selv gik i skole – altså dengang faget hed formning. Det, der fik mig til at stoppe med at tegne, da jeg blev 12-13 år…
Tænk, hvis vi gjorde det samme i dansk. Altså ikke ville forstyrre børnenes staveudvikling. Eller i matematik …. tænk hvis vi bare lod børnene eksperimenterer sig frem uden at give dem nogle guidelines…Jeg forstår simpelthen ikke holdningen. Tegning er lige så vel som andre områder et felt, hvor vi skal hjælpe børnene til at udvikle deres kompetencer. Andet er synd for dem!
Heldigvis fik jeg en anden undervisning på seminariet i begyndelsen af 90’erne, hvor faget skiftede navn og karakter, og opdagede hvilken fantastisk oplevelse det er at tegne. Her fik jeg nemlig redskaber jeg kunne bruge (f.eks. ud fra Nicolaídes og Betty Edwards).
Jeg underviste ud fra de teknikker i 10 år, før jeg tilfældigt fandt en bog på biblioteket med formalfabetet. Min tidligere erfaring var, at jeg kunne få 75-80% af en klasse “med”. Med formalfabetet oplevede jeg, at jeg kunne få HELE klassen med – og min billedkunstundervisning blev forandret for altid!
Så hvis du spørger mig, ville jeg helt afgjort undervise i form-alfabetet. Jo tidligere børnene får redskaberne, des bedre bliver de til at bruge dem! Hvis du venter med at introducere form-alfabetet til børnene er blevet kritiske, er det op ad bakke! Så har du allerede en masse at kæmpe imod, for så er børnene ikke særlig motiveret for at tegne. Hvis du derimod har givet dem nogle redskaber mens de var små, har de noget at bygge videre på! Så “go for it” …..
Håber du kan bruge mit svar.
Kreative hilsner
FruBilledkunst/Tina
Mamge tak for et fyldestgørende og velbegrundet svar. Det giver rigtig god mening det du skriver og tænker der jo også er stor forskel på om man bruger det til at guide eller tvinger det med over hovedet på dem og ikke lader dem sætte deres eget præg på stregen.
For mig har fordelen ved formalfabetet også været at afmystificere det at være “god” til at tegne. Og så få børnene til at SE ! At tegne er at se… ik?
Mange tak hilsen Karina
Præcis. Selvom man guider børnene gennem præcis den samme optegning, bliver produkterne meget forskellige – og som regel er det kun starten af projektet, der er guidet …. der er masser af mulighed for individualitet 🙂
At tegne er nemlig at SE og at opleve fuldt ud 🙂
God fornøjelse med dine timer