Hvordan hjælper du dine elever med at lære at tegne og få gode produkter – det er et spørgsmål, der optager mig meget. Derfor har jeg besluttet at lave en serie indlæg med det tema – her er det første – og her er planen for de næste:
- Forberedelsen og materialerne
- komposition
- valør
Prøv selv
Inden du går i gang med et projekt, vil jeg foreslå, at du selv prøver det af. Kun på den måde får du taget stilling til alle de små beslutninger, dine elever skal træffe undervejs.
Jeg kan huske at jeg engang på nettet så en spændende (dansk)opgave, som jeg gemte på mit drev. Kort efter fik min ene datter opgaven med hjem fra sin lærer … og til min store overraskelse, opdagede jeg, at den faktisk var alt for abstrakt og slet ikke så fantastisk som jeg havde troet.
Overvej hvordan du vil præsentere projektet
Dernæst er det vigtigt, hvordan du vælger at guide eleverne gennem projektet.
Ofte begynder jeg med en guidet tegning. I mine hæfter er optegningen delt op i overskuelige trin. Ved at hjælpe eleverne i gang på den måde, får du alle med. Når den første del er tegnet, er det lettere for eleverne at udvikle tegningen selv. Til nogle projekter har jeg udviklet ekstra tegneguides med idéer til flere elementer (fx fiskeforløbet i blyantstegning og pingvin-forløbet). Til andre forløb skal eleverne bare selv finde på (fx Se giraffen og vaskebjørne)
Materialer
Det er også vigtigt at overveje materiale-valget.
Skal børnene tegne med farveblyanter, skal motivet ikke være for stort – og sæt dem aldrig til at male baggrunden med dem – det kræver SÅ meget tålmodighed at få det pænt. Her kan du i stedet overveje at lade dem bruge (flydende) akvarel eller PanPastel.
Du kan også lade dem male med siden af en Neocolor II og tørre farven ud med en fugtighedsserviet – men vær opmærksom på, at mange af farverne er meget klare, og derfor kan “stjæle” lidt af opmærksomheden fra selve hovedmotivet.
Husk også at det er lettere at få gode produkter med gode materialer. Her på bloggen har jeg bl.a. testet farveblyanter, viskelædere og vandopløselige farver.
Næste del
Når børnene så er kommet godt i gang med deres billeder, har de brug for vejledning til at gøre dem bedre – det vil jeg komme ind på i de kommende to indlæg i serien.
Kreative hilsener