Jeg er gået i gang med en lille 3-trins-serie om hvordan du som underviser kan opkvalificere dine elevers billeder.
I dag kommer anden del:
- Forberedelsen og materialerne – Hvis du ikke fik set mit sidste indlæg, kan du finde det her
- komposition
- valør
Hovedreglen er: Øjet må ikke kede sig
Det gælder måde når vi taler komposition og valør – men i dag vil vi holde os til den første del.
Hvad mener jeg så med udtrykket?
Tomme steder
Der må ikke være steder på billedet, hvor øjet keder sig – altså områder, hvor der ikke sker noget.
Her er et eksempel – Barnet er ikke færdig med tegningen, men lad os se på, hvordan jeg ville vejlede her:
Meget af tegningen fungerer rigtig godt … men prøv at se øverste højre hjørne. Dér keder øjet sig – der skal ske “noget”.
Noget kan være nogle søanemoner, der kommer højere op, det kan være et par vandmænd eller – måske mest spændende her: en (halv) fisk, der er ved at svømme ind (eller ud) af billedet. Det med at have dele af et motiv uden for billedet giver liv – det har vi jo lært af impressionisterne (der lærte det fra fotografiet).
Et andet eksempel er dette:
Der er meget store huller mellem søanemonerne i bunden af billedet, og lysindfaldet i toppen er naturligvis heller ikke færdig-arbejdet. Til gengæld er jeg ret vild med hans idé om lyset som det “noget”, der skulle ske i toppen af tegningen.
Beskæring
Nogle børn er meget omhyggelige og tegner derfor ikke så hurtigt. I stedet for at hun skulle fylde hele billedet, valgte vi i fællesskab at aftale en beskæring – du kan se, hvor jeg har tegnet linjerne ind. På den måde havde hun god tid til at gennemarbejde det mindre format.
Her kan du se billedet i beskåret tilstand. Læg også mærke til fisken, der svømmer ind til venstre – der var lidt tomt før den kom til.
Skab dybde
For at skabe dybde i billederne, er det godt med overlapninger. I billedet ovenover kan du se, hvordan pigen har malet to fisk øverst til højre. Det giver en fornemmelse af dybde – og er i øvrigt en nem måde at camouflere en fisk, der er blevet for tyk eller for lang.
Læg også mærke til hvordan fiskene svømmer inde imellem søanemonerne. Det giver en dybde-virkning, at nogle af søanemonerne er foran fiskene og nogle er bagved – men det tænker børn sjældent på, hvis du ikke lærer dem det …
Lær mere om valør
Følg også med i seriens sidste del, hvor jeg vil komme ind på valør.
Kreative hilsener