Spring til indhold

Bedre børnebilleder – del 2

Jeg er gået i gang med en lille 3-trins-serie om hvordan du som underviser kan opkvalificere dine elevers billeder.

I dag kommer anden del:

  1. Forberedelsen og materialerne –  Hvis du ikke fik set mit sidste indlæg, kan du finde det her
  2. komposition
  3. valør

Hovedreglen er: Øjet må ikke kede sig

Det gælder måde når vi taler komposition og valør – men i dag vil vi holde os til den første del.

Hvad mener jeg så med udtrykket?

Tomme steder

Der må ikke være steder på billedet, hvor øjet keder sig – altså områder, hvor der ikke sker noget.

Her er et eksempel – Barnet er ikke færdig med tegningen, men lad os se på, hvordan jeg ville vejlede her:

Meget af tegningen fungerer rigtig godt … men prøv at se øverste højre hjørne. Dér keder øjet sig – der skal ske “noget”.

Noget kan være nogle søanemoner, der kommer højere op, det kan være et par vandmænd eller – måske mest spændende her: en (halv) fisk, der er ved at svømme ind (eller ud) af billedet. Det med at have dele af et motiv uden for billedet giver liv – det har vi jo lært af impressionisterne (der lærte det fra fotografiet).

Et andet eksempel er dette:

Der er meget store huller mellem søanemonerne i bunden af billedet, og lysindfaldet i toppen er naturligvis heller ikke færdig-arbejdet. Til gengæld er jeg ret vild med hans idé om lyset som det “noget”, der skulle ske i toppen af tegningen.

Beskæring

Nogle børn er meget omhyggelige og tegner derfor ikke så hurtigt. I stedet for at hun skulle fylde hele billedet, valgte vi i fællesskab at aftale en beskæring – du kan se, hvor jeg har tegnet linjerne ind. På den måde havde hun god tid til at gennemarbejde det mindre format.

Her kan du se billedet i beskåret tilstand. Læg også mærke til fisken, der svømmer ind til venstre – der var lidt tomt før den kom til.

Skab dybde

For at skabe dybde i billederne, er det godt med overlapninger. I billedet ovenover kan du se, hvordan pigen har malet to fisk øverst til højre. Det giver en fornemmelse af dybde – og er i øvrigt en nem måde at camouflere en fisk, der er blevet for tyk eller for lang. 

Læg også mærke til hvordan fiskene svømmer inde imellem søanemonerne. Det giver en dybde-virkning, at nogle af søanemonerne er foran fiskene og nogle er bagved – men det tænker børn sjældent på, hvis du ikke lærer dem det …

Lær mere om valør

Følg også med i seriens sidste del, hvor jeg vil komme ind på valør.

Kreative hilsener

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights