I dag kommer sidste del af serien: Bedre børnebilleder.
Hvis du ikke har set de to første indlæg, kan du finde dem her:
- Forberedelsen og materialerne – Her er et link til indlægget
- Komposition – Her er et link til indlægget
- Valør
Som jeg nævnte sidst er hovedreglen:
Hovedreglen er: Øjet må ikke kede sig.
Sidste gang omhandlede kompositionen.
For det første må der ikke være for store “tomme huller” – her kan nogle af problemerne klares ved en god beskæring, og for det andet skal der meget gerne være dybde i billedet.
Måske burde jeg også havde nævnt den anden regel: Øjet keder sig ved for meget ens
Til at begynde med var alle søanemonerne i dette billede stort set lige højre – de stod som et hegn bag ved fiskene.
Eleven arbejder nu videre – både med dybden (nogle af søanemonerne tegnes foran fisken) og med lidt mere differentierede højder.
Valør
Selvom vi i dette projekt kun arbejder i en gråskala, er det vigtigt at arbejde med “forskellige farver af grå” – altså valøren.
Barnet her har valgt at farve vandet mellemgråt – og gjort det på en fin måde! Det gør bare, at nogle ting må justeres. Prøv fx at se hvalen øverst i højre hjørne. Den endte med at have nogenlunde samme farve som baggrunden. I de tilfælde har man to muligheder: at gøre den ene del lysere eller den anden del mørkere.
Barnet valgte at lysne hvalens ryg lidt ved at gnide forsigtigt med et viskelæder – ikke for at viske ud, men for at “viske lysere”. Ovre i venstre side skal der også arbejdes med at gøre kontrasten mellem fiskene og baggrunden større – enten vil at lysne fiskene lidt, eller gøre vandet mørkere.
Det er vigtigt at understrege, at det ikke nødvendigvis gælder ALT vandet – nogle gange er det nok at arbejde med kontrasten i et mindre område.
Det er vigtigt – gang på gang – at understrege, at en blyantstegning både skal have noget hvidt, noget lysegråt, noget mellemgråt, noget mørkegråt og noget, der er næsten sort – med billedkunstsprog: en god valørkontrast.
Netop valørkontrasten er noget af det, jeg oftest vejleder børn i. En del kommer og viser mig tegninger, de har lavet derhjemme. Efter at have kommenteret nogle gode ting, spørger jeg ofte, om de har lyst til at få et råd – hvad de fleste har.
Jeg kan fx huske en valgholdspige, der kom i begyndelsen af vores forløb og viste mig nogle fine tegninger af øjne. Jeg viste hende, hvordan man med en blød blyant kunne gøre pupillen mørkere (og vipperne) og dermed øge kontrasten. Det gav øjeblikkeligt mere spændende billeder.
Vis det – gerne direkte på børnenes tegninger
Her er jeg ikke bange for at tegne ovenpå børnenes tegninger (efter at have fået lov naturligvis).
Nogle af børnene har også brug for at jeg viser – altså tegner – en søanemone ind over deres fisketegning, før de tør selv. Jeg ved, at ikke alle er enige med mig i at man kan tegne på børns tegninger, men min erfaring er, at mange har brug for at se det – direkte på deres eget værk – ikke bare høre det.
I eksemplet med hvalen, der skulle viskes lysere, var jeg også nødt til at vise det direkte på tegningen.
Et godt eksempel
Lad mig til sidst vise et eksempel på en god gennemarbejdet børnetegning.
Her er ingen tomme steder – der sker noget i hele tegningen.
Der er en god valørkontrast – se de mørke planter til højre mod den lyse grund og de grå fisk (selvom nederste venstre hjørne, god kunne bruge lidt mere valør-variation).
Der er god variation i motivvalget i billedet – fiskene ses fra forskellige sider, søanemoner og havplanter har forskellig højde og farve.
Din (elev)tegning
Har du lyst til at være med?
Tag et fotografi af et elevbillede eller en af dine egne tegninger (helst i godt lys – læg det fx i vindueskarmen, når du taget billedet) , og send det til mig. Så vil jeg gerne kommentere det og bringe det her, så flere kan have glæde af gennemgangen.
Kreative hilsner