Efter 6.klasse blev færdige med deres akvarel-silhuet-billeder, har de arbejdet med dyr i sort og hvid – og nu er de første blevet færdige!
Jeg har prøvet forløbet før med 7. og 8.klasser, men det er første (men ikke sidste) gang jeg prøver det med en 6.klasse. Det tager godt nok sin tid, når man kun har 45 minutter og både skal have eleverne ind i lokalet, fundet tegningerne frem, pakke sammen og spritte af … men tiden er SÅ godt givet ud.
Efter en kort frustrationsperiode i starten, bliver (så godt som) alle elever tændt på opgaven, og optagede af at ramme både valør og struktur så godt som muligt – og det er fantastisk at kunne det med en 6.klasse. Det er jo netop på det tidspunkt de fleste holder op med at tegne – som jeg selv gjorde det – fordi man ikke bliver tilfreds med det man formår.
Ved at give eleverne en solid undervisning i iagttagelse håber jeg at kunne fastholde flere af de unge mennesker i, at billedsproget også er dejligt at kunne udtrykke sig i.
Ved at udelukke kuløren og holde sig til en sort-hvid-skala bliver opgaven også lettere. Det er en “passende svær” opgave, som jeg siger til dem. Det alt for lette lærer man jo for lidt af, og det alt for svære giver for ofte nederlag.
Når vi bruger kvadreringsmetoden, opdeler vi det uoverskuelige og vanskelige i små overskuelige bidder ….
Flere af eleverne har også spurgt mig, om det er muligt at udstille en farvekopi af deres tegning i stedet for originalen, fordi de er så glade for deres tegning, at de ikke vil risikere at der sker noget med den, mens den er udstillet. Det gør indtryk på mig – og jo, det er helt ok at udstille farvekopierne!
Som sagt er det kun de hurtigste jeg viser dig her … men du må bære over med mig, hvis der snart kommer et indlæg med flere dyrebilleder – for hvem kan modstå fristelsen, når billederne bliver så flotte?
De bedste hilsener
Pingback: Skønne dyretegninger af 6.klasse – FruBilledkunst