Få-lærer/faglærer-princippet
Som jeg skrev for nylig, har jeg skiftet til en ny skole. Det betyder nye billedkunsthold.
Jeg tror bestemt, at fålærer-princippet kan give børnene tryghed, men jeg tror på at faglig begejstring tæller lige så meget! Jeg holder meget af at være “sommerfugle-lærer” – altså en, der flyver fra klasse til klasse. Selvom jeg ofte kun har børnene en gang om ugen, er det min erfaring, at jeg sagtens kan lave gode relationer til eleverne.
Et struktureret forløb
Eleverne var altså nye for mig, da jeg kom til skolen for 1½ måned siden. Derfor besluttede jeg mig for at ret struktureret forløb, nemlig blyantstegning.
Efter at have fortalt dem om blyantens historie og de forskellige blyantstyper, bad jeg dem om at lave et lille abstrakt billede (mønster-billede), hvor de fik afprøvet det, de havde lært.
Blyantstegnings-teknikker og kompositions-øvelser
Værkerne er tegnet på kopipapir skåret i A5-format. Det er en god størrelse! Havde jeg valgt et større format – fx A4, er det hårdt for eleverne at holde motivationen oppe. Hvis jeg havde valgt et mindre format, havde de fået mindre træning.
Udover den tekniske blyants-træning, er det en øvelse i komposition. De blev introduceret til mit favorit kompositions-citat: “Øjet må ikke kede sig noget sted på billedet”.
Det kræver variation i stregen og gode kontraster i valør.
Hvide mønstre på hvid baggrund
Et af de ting jeg ofte kommenterer er hvide former – evt. med hvidt mønster – på en hvid baggrund … det fungerer ikke!
Se fx i eksemplet herunder, hvor eleven havde tegnet hvide sky-mønstre på en hvid baggrund. Det blev bare for kedeligt, så da vi havde snakket op det, tilføjede han striber på himlen bag skyerne, og det var jo en god løsning (og dem er der heldigvis mange af, når man hjælper børnene til at se det).
Viskelædere “tegner hvidt”
Ud over blyanter og deres hjemmelavede tegnestub, har eleverne brugt viskelædere, der er skåret skråt igennem, for at få flere skarpe kanter – “til at farve hvidt” i grå områder.
Beskæring og montering
Det er vigtigt for mig, at eleverne fra begyndelsen ved, at alle værker skal udstilles. Det gør jeg af flere grunde. Dels er det en vigtig del af “værdsættelses-processen”, dels giver det et “formål” med at skabe billeder, dels promoverer det faget.
For at præsentere værkerne så flot som muligt, beskærer jeg dem. Det er meget svært at lave kanterne helt pæne, og selvom jeg nogle gange bare skærer få millimeter af, gør det stor forskel.
Bagefter er tegningerne limet op på sort kardus – det giver en meget fin ramme om værkerne.
Det næste projekt klassen skal i gang med, er fisketegninger – jeg ELSKER det projekt, for der kommer altid gode – og meget forskellige – billeder ud af det. Jeg glæder mig allerede til at vise dem til dig!
Kreative hilsner
PS – hvis du gerne vil lave forløbet og have hjælp til forberedelsen, kan du bruge mit hæfte “Lær at tegne med blyanter“, hvor du får hele forløbet detaljeret beskrevet og fire forskellige tegne-guides til at tegne klovnefisk, der giver ekstra tid til dig som lærer.
Har du ældre elever kan du i stedet bruge hæftet “Blyantstegning så det ligner” .