For kort tid siden var 2.klasse på ekskursion til Zoologisk Have. Vi var så heldige at få en time hos skoletjenesten, hvor vi lærte en masse om elefanter, så det var oplagt at tegne dem efterfølgende i billedkunst.Jeg guidede børnene gennem en optegning af elefanten. Bagefter så vi en lille kort video fra youtube med gode idéer til baggrunden. Vi så videoen et par gange igennem og satte den så på pause ved ca. 0:56, så børnene havde noget at se på mens de tegnede. (Men man kunne lige så godt have tegnet nogle af idéerne over på en plakat. Det havde oven i købet haft den fordel, at man kunne trække den frem ved senere lejlighed…)
Jeg ville imidlertid også gerne bruge projektet til at lære eleverne noget farvelære. Jeg har derfor kopieret deres tegninger i to ekstra eksemplarer. (Jeg lagde en stak hvid kardus i kopimaskinen i et ubevogtet øjeblik 😉 ) Første udfordring ses her: et valørmaleri. Børnene måtte selv vælge én farve + sort og hvid. Med de ganske få farver skulle de opleve at en elefant sagtens kunne være andet end grå. Vi så nogle af Uffe Christoffersens tigere som inspiration. Vi talte om, hvordan kunstneren fik helt andre ting frem ved at bruge andre nuancer end dem man plejer.Når jeg skriver, at de kun måtte få én farve er det ikke helt sandt. Vi har f.eks. 2-3 forskellige røde farver i æsken efterhånden, så hvis man valgte “rød” fik man lov til at bruge alle de røde nuancer man kunne finde.
I starten synes børnene det var meget svært, men da de havde arbejdet lidt, fik de lov til at sætte sig sammen i farvegrupper for at inspirere hinanden. Med Picassos berømte citat; “Gode kunstnere kopierer, de virkelig gode stjæler” har jeg lært dem, at det er en ære, hvis andre bruger ens idéer – det er det samme som at rose en person for at vedkommende er god til at finde på!
Vi lavede også et par få undtagelser fra valørreglen – ingen regel uden undtagelser 😉
Da vi var færdige var børnene meget stolte (og med god grund synes læreren …).
Vi evaluerede og de var enige om at de har nu lært, at man ikke nødvendigvis behøver at male tingene den farve, man umiddelbart synes er den “rigtige”.Følg med på bloggen og se børnenes næste farveudfordring …. 🙂
Hej Tina
Som så mange andre bruger mange af alle de gode ideer du har. Jeg har også flere af de ebøger, hvor jeg har meget glæde af dine trin for trin tegninger og elevernes endelige billeder.
Jeg prøvede at søge dine elegante elefanter hos Saxo, men de var der ikke. Har du en trin for trin tegning af elefanten?
Tak for dine inspirerende arbejder.
Hilsen
Helle
Kære Helle
Allerførst tak for din hilsen og de pæne ord 🙂
Jeg har faktisk aldrig fået færdiggjort elefantbogen, men har brugt nogle af farve-idéerne i antilope-hæftet – måske kan du bruge det? Jeg har desværre ikke lavet guiden til elefanterne endnu.
Med venlig hilsen FruBilledkunst / Tina
Hej 🙂
Har du lavet et hæfte til tegning af de flotte elefanter? I 4. klasse tegner vi alverdens dyr og jeg bruger dine hæfter om kamel, giraf, antilope og zebra da 4. klasses billedkunstlærer ikke er så dygtig til at tegne 😉
Mange hilsner og tak for super god hjælp og inspiration
Thea
Kære Thea
Dejligt, at du kan bruge mine hæfter – det glæder mig 🙂
Jeg har desværre ikke fået lavet et hæfte om elefanterne (endnu).
Hav en dejlig dag 🙂
FruBilledkunst