På vores lange skolegang hænger der for tiden en smuk udstilling af farvestrålende collager.
Det er 2.klasse, der har arbejdet med klip inspireret af Matisses smukke klip 1001 nat – måske kan du genkende elementer fra eventyret om Alladin suppleret af de karakteristiske Matisse-former.
Som du kan se på et af billederne, startede børnene med at få noget viden om Matisse.
Jeg læste billedbogen “Matisse. Farvernes konge” højt for dem, og bagefter lavede vi sammen en huskeside i deres “egen bog”. Det er en praksis, jeg har brugt de sidste par år – at børnene laver en sketchnote efter en gennemgang af et emne i billedkunst. Det hjælper dem til at huske stoffet meget bedre.
Bagefter gik børnene i gang med at øve sig i at klippe de karakteristiske “Matisseformer” – dem du kan se på de to nederste billeder.
Egentlig foretrækker jeg at børnene klipper på “på fri hånd”, men nogle børn føler sig meget usikre, så de får lov til at tegne formerne op på bagsiden, før de klipper.
Øvefigurerne klipper børnene i kulørt kopipapir.
Gangen efter blev indledt med en billedanalyse af Matisses collage:
- Hvordan er baggrunden bygget op?
- Hvilke farver er der brugt i værket, og hvordan er de sammensat?
- Hvad forestiller motiverne? …. Her genfortalte jeg kort rammefortællingen om 1001 nat …Om hvordan den kloge Scheherazade hver nat begynder på et nyt eventyr for at redde sit liv fra sultanen, der har for vane at henrette sine brude efter bryllupsnatten. Vi taler også om et par af de eventyr, der er i 1001 nat: Alladin og Ali Baba og de fyrretyve røvere.
For en del år siden kunne jeg købe noget specielt “rivepapir” med meget dybe farver, men de er desværre udgået. Jo, man kan godt finde rivepapir (kulørt papir med hvid bagside), men farverne “stråler” ikke så meget som tidligere …. Jeg køber som regel kopipapir af strålende farver og kombinerer det med Color Bar rivepapir… Men hvis du kender et sted man stadig kan få “den gammeldags slags”, hører jeg gerne fra dig.
Derefter begynder eleverne på at bygge baggrunden op. Det er ikke tilladt at lime før alle firkanterne er lagt på, for ofte skal der pusles lidt rundt for at finde den bedste komposition. Vi har brugt almindelig limstift til at lime collagerne sammen.
Jeg synes det er lidt sjovt at arbejde med det aflange billedformat, så derfor har jeg halveret A2karton på langs, men andre gange har jeg også lavet projektet med A3 karton.
Når baggrunden er lavet, skal der motiver i firkanterne. Måske kan du genkende både den magiske lampe, lampens ånd og det flyvende tæppe? Der skal som udgangspunkt være et motiv i hver firkant. Børnene i denne klasse var rigtig glade for at hjælpe hinanden – nogle var gode til at klippe det hjerter, andre til at klippe lamper og de var søde til at klippe for hinanden.
Til sidst har børnene fyldt kanterne med kulørte hjerter.
Jeg håber du er blevet inspireret til at lave collager med dine elever. I stedet for at arbejde med et 1001nat-tema, kunne det være H C Andersen.
Du kan også vælge at vise børnene Matisses himmel/hav-collager og med det tema – det har jeg også gjort nogle gange med god succes.
God arbejdslyst