Mine valgfags-forløb er ofte bygget progressivt op med en vekselvirkning mellem faglige kurser og tematisk arbejde.
For kort tid siden skrev jeg om forløbet “Store problemer og tryllestøv”, der blev indledt med denne tanke: Hvis du fik en håndfuld tryllestøv, der kunne løse ét problem, hvad skulle det så være?
Eleverne skulle derefter udvælge et problem og lave et billede af det. Hvis du ikke har set indlægget, vil jeg opfordre dig til at klikke på linket ….
Nu er turen så småt kommet til anden del af projektet: en krukke til tryllepulveret, men inden da indlagde jeg et fagligt kursus om plademetoden, som var ny for mange af eleverne.
Eleverne fik til opgave at fremstille en pose af ler. En af fordelene ved plademetoden er, at man hurtigt og præcist kan få bygget en form op, og det giver mere tid til den kreative udsmykningsfase. Jeg opfordrede dem til at afprøve forskellige ting, så de fik nogle erfaringer før de skulle lave deres “rigtige” krukke.
På billedet ovenfor kan du se, hvordan den ene elev har ridset sit eget mønster ind. Den anden elev var fra starten meget opsat på at give overfladen struktur, så hun fandt på at krølle et stykke sølvpapir og trykke det ned i overfladen. Hun valgte også med vilje at lave revner ned i posen, da hun planlægger at gøre det i sin tryllestøvskrukke.
Eleven her ville gerne lave en julepose og hentede derfor en lille grankvist udenfor. På siderne har hun indridset en række symbolske tændstiksmænd, der sidder sammen, for “jul handler om fællesskab“, som hun så fint udtrykte det.
Lektien til gangen efter var at tegne en skitse af deres tryllestøvskrukke, der skulle afspejle krukkens indhold. Det er faktisk slet ikke nogen let opgave!
Overvej selv … hvordan ville du lave en krukke til et pulver, der gjorde folk raske fra cancer? – Eller en, der afskaffede klima-problemerne? – Eller en, der afskaffede krybskytteri?
Eleverne er i fuld gang med krukkerne, og jeg glæder mig til at kunne vise mere frem!
De bedste hilsner