Spring til indhold

Fra papirklip til farvestrøg – 2.klasse tryller videre

At skabe dybde i en tegning kan være en udfordring, men mine 2. klasser er godt på vej!

Måske så du de skønne collager, som 2.klasse har lavet som en del af det strukturerede tegnekursus, de er i gang med… Ellers kan du finde linket her.

Det er egentlig et længere projekt midt inde i vores tegneforløb ….Først så vi på de kendetegn, der er ved Karin Olesens collager. Derefter klippede børnene deres egne charmerende dyr, og i dette projekt har jeg arbejdet videre med elevernes forståelse af overlapning.

Overlapning er en fantastisk måde at skabe dybde i billeder. Når man tegner noget foran noget andet, giver det en dybde i billedet – men det kræver at vi lærer børnene teknikken!

Eleverne indfarvede først deres baggrund med Neocolor og en fugtighedsserviet . Det er en god og hurtig måde at få en fin baggrund, selvom det får papiret til at krølle en smule …

Børnene har tidligere lavet nogle indledende øvelser med overlapning, men her skulle de bruge det til deres egne tegninger. De tegnede først formerne op med blyant.

Bagefter var opgaven at farve figurerne.

Jeg overvejede om jeg skulle give dem Neocolor eller farveblyanter – og der er fordele og ulemper ved begge dele.

Med Neocolor er det lettere at få dækket baggrunden helt – til gengæld er det sværere at holde sig inden for stregerne, og det betyder ofte noget for indskolingsbørn.

Farveblyanterne er gode til små detaljer og fine mønstre. Til gengæld kræver det mere arbejde at få dækket papirets farve helt – Men det blev dem jeg valgte denne gang.

Jeg har tidligere brugt Color Bar Rivepapir, som du kan se på billedet herover. Hvis du bruger det, er det lettere for børnene at bruge mønstrene også.

Det collagepapir, jeg havde til rådighed, havde ALT for svære mønstre, så eleverne fik selv lov til at vælge mønstre og farver … så jeg tror jeg vil have fat i noget rivepapir igen …

Jeg bad børnene om at farve med to farver oven i hinanden for at få farverne til at fremstå mere “levende”.

Bagefter fik de igen den sorte tus til at tegne omrids og “det ekstra”. På billedet herover, fik pigen tegnet den ene figur ret højt oppe på papiret – derfor foreslog jeg, at hun tegnede sjippetovet, så kompositionen blev mere harmonisk.

De fik også lov til at tegne ekstra mønstre med tusser oven på deres farvelagte figurer.

Ud over at få lavet nogle gode værker, har børnene lært rigtig meget teknisk gennem dette projekt – både om overlapnings-teknikken, om komposition og om farvelægning.

Ud over de tekniske ting har de lært om kreativ problemløsning“Hvordan får du figurerne til at “snakke” sammen?” – “Der er lidt tomt i det hjørne – kan du finde på noget, der kan være der?”

Selvom oplægget var ens for alle, har elevernes personlige stil og fantasi gjort billederne helt unikke – og fantastiske synes den stolte billedkunstlærer 😉

Jeg GLÆDER mig til at arbejde videre med klassen – og til at vise dig billederne 🙂

Kreative hilsner fra

1 tanke om “Fra papirklip til farvestrøg – 2.klasse tryller videre”

  1. Pingback: Kreativitet på vinger: hvordan tegning udvikler børn - FruBilledkunst

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights