Spring til indhold

Gips-kakler med planter og blomster

For kort tid siden var min 6.klasse på besøg på Holmegaard Værk, som tilbød et fint forløb med gips-støbning.

Da vi ankom fik vi en kort historisk gennemgang af Kählers og glasværkets udvikling ude på museet.

Bagefter gik vi ind på værkstedet, hvor eleverne så færdige gips-kakler, som dem de skulle lave selv med materialer samlet i naturen tæt ved værket.

Inden da skulle de lære at “se med fingrene” – at blive mere opmærksomme på strukturen.

Til det havde underviseren 3 små lege – bl.a. en hvor der var poser fyldt med forskellige materialer. Der var to af hver slags, men den ene var skjult i en pose. Eleverne skulle føle sig frem til makkeren.

I en anden pose var der kugler af forskellig slags. Eleverne skulle prøve at gætte materialet ved at føle sig frem. Der var fx kugle-stearinlys, soft-bolde o.lign.

En fin lille intro-aktivitet!

Udstyret med en lille pose og en saks gik eleverne i gang med at samle planter fra moseområdet med interessant struktur. Undervejs så de også de tidligere tørvegrave og bjergene af knust genbrugsglas – god historie- og natur-undervisning.

Tilbage på værkstedet, fik hver elev en klump ler som de med en kagerulle skulle rulle ud til en firkantet plade.

De placerede deres indsamlede skatte i leret – og lærte at den ene side på et blad har meget mere struktur end den anden!

Med et papir som mellemlag, rullede børnene planterne ned i leret med kagerullen, og bagefter fjernede de plantedelene.

For at få en ensartet kvadratisk størrelse, blev pladerne derefter skåret til med en kakkel-udskærer.

Børnene fik derefter 4 lister, som de skulle smøre ind, før de blev sat rundt om leres som støbekanter. De blev “sat sammen” med ler-klumper på ydersiden.

Bagefter fik de en lille skål med vand og gips-pulver, som de rørte sammen og derefter hældte ud over deres ler-plade. Derefter satte de ophængsøje og navneseddel ned i den våde gips.

Mens gipsen tørrede, ryddede de op og spiste madpakker.

Bagefter var gipsen tørret, så støbe-kanterne kunne fjernes, og leres kunne tages af, så det kan bruges igen.

Kanterne blev afrundet inden kaklerne var klar til at tage tilbage til skolen.

Gipsen tager 48 timer om at hærde, så først derefter kan det tynde lag ler øverst vaskes væk.

Bagefter kunne man måske følge op med at tegne efter afstøbningen, som Joachim Skovgaard har gjort her. Han har brugt kul og en hvid pen – jeg ville nok lade mine elever bruge blyant og hvid farveblyant på en grå overflade.

Hvis du bor i nærheden, vil jeg absolut anbefale dig at tage din klasse med. Lige nu er det oven i købet gratis for klasser fra Næstved, Guldborgsund, Stevns, Lolland, Vordingborg og Faxe kommune. Du kan læse om forløbet her.

Bor du et andet sted i landet, kan indlægget måske inspirere dig til at lave et tilsvarende forløb.

De bedste hilsner

 

 

 

Du vil måske også kunne lide disse indlæg:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights