OPDATERING: Se mit nye reviderede tegnekusus her, og læs om forskellene på det gamle (gratis) kursus og det nye (BILLIGE og bedre)
Selvom jeg altid har været kreativ, var jeg absolut ikke tegnepige. Som så mange andre stoppede jeg med at tegne, da jeg blev 12-13 år gammel. Jeg var ikke tilfreds med mine tegninger – de lignede ikke nok – og jeg havde ingen redskaber til at gribe det an.
Først som voksen lærte jeg dette vidunderlige “sprog” og hvordan man lærer virkelig at “se” tingene.
Her er nogle af mine foretrukne angrebsteknikker, når jeg skal tegne:
1. Omvendt tegning
Man kan vende det billede man vil kigge efter på hovedet. Denne metode (og meget andet) er spændende beskrevet i Betty Edwards bog: “at tegne er at se”.
Mens man fæster sit øje på motivet, lader man sin blyant følge øjet uden at kigge ned på papiret imens. Det svarer lidt til at tegne med computermus, hvor man hele tiden ser på skærmen og sjældent på hånden, der tegner. Man kan læse om denne metode (og mange andre) i Kimon Nicolaides bog: “Tegn på den naturlige måde”.
Den metode jeg har fundet mest brugbar i min undervisning, er Mona Brookes metode, hvor man analyserer et motiv i nogle enkle former.
Grundlæggende findes der 5 formelementer (formalfabetet kalder jeg det).
Når man kan sætte bogstaver til ord og dele ord i bogstaver, kan man læse og skrive. På samme måde, skal man lære at sætte formerne sammen til tegninger og opdele et motiv i former.
Det er nok svært at skaffe den danske udgave, men den engelske er også opdateret med et afsnit til undervisere, så det er et godt køb. |
1. gang:
-
- Introduktion til metoden: Formålet med alfabetet er at lære at tegne, så det ligner det man gerne vil have det til.
- Præsentation af hver af de 5 elementer. Mens jeg forklarer, tegner jeg på tavlen, og børnene tegner eksempler på deres kopiark. Jeg har lavet arket, så det senere kan klippes i 4 dele og sættes ind der deres “egen bog”.
- Bagefter viser jeg dem nogle ting, og vi taler om, hvilke former, motivet er bygget op af. Det kan f.eks. være et krus (en flad elastik-form for oven, to rette linjer i siderne, en bue for neden, og to buer til håndtaget).
- Næste aktivitet er, at jeg nævner en form – f.eks. en vinkel, og børnene kigger omkring i lokalet og prøver at finde ting, hvor vinklen indgår: en stol, skabet, hjørnet af lokalet, en bog ….
- Dagens sidste aktivitet er et øveark som nedenstående. I den sidste linje skal de ikke nødvendigvis tegne det samme antal elementer – bare samme struktur.
Pingback: Årsplan i billedkunst for 1.klasse | FruBilledkunst
Pingback: Årsplan i billedkunst for 1.klasse |
Pingback: Årsplan i billedkunst |
Hej og tak for inspirationen! Jeg står og skal overtage en 1. klasse, 3. klasse og 5. klasse!
Har du nogle færdige kopiark til overstående? Det kunne nemlig være en rigtig stor hjælp!
Mvh. Sanne
Kære Sanne.
Det lyder som en opgave lige at skulle overtage tre klasser på en gang ….
Jeg har desværre ikke nogle øveark til tegnekurset endnu, men du kan jo se princippet på billederne i indlægget.
Held og lykke
Med venlig hilsen FruBilledkunst
Nøj, hvor er det bare en dejlig inspierende side. Mange tak og hilsner fra Sydslesvig.
Pingback: Tegnekursus | FruBilledkunst
Dejlig og inspirerende side, glad over at have fundet den.
Velkommen her Else
Pingback: Karruselheste | FruBilledkunstFruBilledkunst
Pingback: Dessertglas ... mere inspiration fra Thiebaud | FruBilledkunstFruBilledkunst
Pingback: Hvordan lærer man at tegne? (Del 4) - Den første fugl | FruBilledkunstFruBilledkunst