Indimellem kan det godt være svært at lære nye mennesker at kende – især hvis man skal turde være lidt sårbar overfor dem – og de fleste kan føle sig lidt sårbare og præstations-angste, når de er i en ny forsamling.
Mit linjeprofilhold er sammensat af elever fra en del forskellige klasser. Skolen er stor, så en del af eleverne kendte ikke hinanden,da vi mødtes første gang, besluttede jeg, at vi skulle begynde med en icebreaker – en kreativ icebreaker.
Jeg inddelte eleverne i hold på 3, gav dem et lynkursus i snirkelkrukker og satte dem igang. Opgaven var simpel: lav i fællesskab en snirkelkrukke.
Man kunne også have givet opgaven et twist af konkurrence:
- Lav den højeste snirkelkrukke
- Lav den højeste snirkelkrukke af en bestemt mængde ler
- Inddrag så mange forskellige former som muligt
Eleverne fik ca 45 minutter til opgaven. For nogles vedkommende, var det ret lang tid siden, at de havde arbejdet med ler, så det var også en god måde at lære/repetere hvordan man sammenføjer lerformer.
Opgaven kunne også være sjov at bruge i andre sammenhænge – måske på en lejrskole, til en venindeaften / polterarbend … you name it. Sjovt var det i alt fald, og eleverne kom til at lære hinanden bedre at kende.
De bedste hilsener
PS – har du andre sjove aktiviteter til kreativ icebreaking?