Hvordan lærer man egentlig at tegne?
Og hvordan underviser man børn i at tegne?
Og hvordan strukturerer man det, så man får HELE klassen med – også dem, der har brug for meget struktur?
Mine blogsider om tegning har altid været nogle af de mest besøgte siden jeg skrev dem i 2012. Dengang var det en beskrivelse, der lå tæt op ad den, som Mona Brookes har i sin (for længst udgåede) bog “Tegn med børn”.
Bogen kom til at betyde meget for min billedkunst-undervisning! Pludselig havde jeg nogle redskaber at give børnene, når de skulle tegne f.eks en fugl.
Sådan lærte jeg det på seminariet ….
Før i tiden havde jeg brugt en del redskaber fra Betty Edwards “At tegne er at se” og Nicolaides “Tegn på den naturlige måde”.
Begge bøger er fantastiske …. men meget abstrakte for børn! Jovist, jeg formidlede stoffet pædagogisk og fik da 75% af klassen med, og fik også gode billeder, men …. der var altid nogle, der “stod af”.
Effektivt redskab
Det ændrede sig helt, da jeg lærte teknikken med at dele komplicerede former op i tegnealfabetet. Det giver overskuelig struktur – til glæde for både svage og stærke tegnere – uden at låse børnenes kreativitet i “skabelon-tegning”. Tværtimod!
Rammerne åbner for kreativiteten! Når jeg har guidet børnene i tegne et motiv, skal de tage stilling til hvor fuglen/bjørnen/slottet er og hvilke farver det skal have – det åbner fabuleringen og fantasien.
Videreudvikling
Som tiden er gået har jeg videreudviklet tegnekurset.
Noget er skåret fra, en del kommet til, så jeg har en tid følt, at det var tid til at komme med et revideret kursus, og jeg blev ret begejstret og skrev og skrev.
Øveark
84 sider er det blevet til. Bl.a. har jeg også lavet en del øveark, der kan bruges som opvarmning i billedkunst. Det er et fantastisk middel til at starte en time og genfinde roen efter et (hektisk) frikvarter, samtidig med at det styrker øje-hånd koordinationen, finmotorikken og iagttagelsesevnen.
Forberedelsen samlet
Det er mit håb, at dette hæfte må blive til stor hjælp for dig som underviser – uanset om du har linjefag og undervisningserfaring, eller om du er helt ny i faget, og måske mangler lidt fodfæste. Jeg har gennemgået alle trin grundigt i hæftet, så alle kan føle sig på sikker grund.
Afprøvet i både folkeskolen og på specialskoler
Jeg ved, fra de mange tilbagemeldinger jeg har fået, at tegnekurset er et rigtig godt grundlæggende forløb som altid giver succes. Det er afprøvet både i indskolingen og på mellemtrinnet – både i almindelige folkeskoler og på specialskoler.
Hæftet slutter med to eksemplariske forløb, og efter det, er du og klassen helt klar til at give sig i kast med nye projekter. I hæftet har jeg givet nogle bud på, hvilke det kunne være, hvis du gerne vil mere i dybden med guidet tegning.
God arbejdslyst
Venlig hilsen
Hej Fru Billedkunst
Jeg har arbejdet meget med dit materiale i de sidste mange år – og tak for fantaktisk inspiration. Jeg har bl.a. arbejdet med portræt, fisk og formalfabet. Vil det samlede nye tegnemateriale indeholde de samme ting?
MVH Camilla
Kære Camilla
Tak for dit spørgsmål. Tegnehæftet indeholder de samme elementer som mit tidligere (tegnealfabetet, overlapning, fuglebilleder og uglebilleder) MEN i reviderede og flottere udgaver. Desuden har jeg lavet en del øveark til træning af iagttagelsen og finmotorikken….. men jeg tror jeg vil skrive lidt mere om det i et blogindlæg, så du kan se, hvad der er i hæftet 🙂
TAK søde Fru Billedkunst!
Den er straks købt ind til mit næste billedkunstforløb:-)
Holder du snart kursus på Fyn (evt Sydfyn)?
Kh Henriette
Tak søde Henriette. Hvis du har et forslag til en lokalitet, må du gerne skrive en mail 😊
Kh FruBilledkunst / Tina
Skønt! Jeg vil arbejde på sagen. Hvor mange deltagere vil være passende? Og hvad er prisen? Kh Henriette
Jeg har skrevet til dig privat 🙂