Spring til indhold

Min egen bog …. eller hvad man gør med dem, der er færdige før de andre

Dette er en idé fra billedkunstkonferencen på skolekom – her kommer den i min version.

Noget af det første jeg gør, når jeg får en ny billedkunst-klasse, er at gå ned til genbrugsbutikken og købe en stak gamle indbunde bøger. (Jeg kan ofte få dem for 2-5 kr stykket).
Jeg bruger dem både til logbog og til ekstraarbejde – altså det, man arbejder med, når man er hurtigt færdig.
Nogle gange tegner man bare direkte på siderne (det er en ret fræk fornemmelse, første gang man sætter sin farve på en bogside).
Andre gange limes små billeder ind. Hvis man limer meget ind, kan det blive nødvendigt, at hive nogle sider ud, for at bogen ikke skal gabe alt for meget. Vær da opmærksom på, at siderne ryger ud i par – så tjek grundigt, så kunsten bliver i bogen,

I billedkunstlokalet har jeg en hylde med tegnebøger, som børnene kan lade sig inspirere af. Før i tiden røg de små tegninger bare mere eller mindre ud eller blev krøllet sammen i tasken. Nu sætter eleverne dem i deres egen bog – og glæder sig over dem, næste gang bogen kommer frem.

Hvis man har arbejdet med et projekt, der nemt lader sig lave i lille format, er bogen også et oplagt sted at lave et lille ekstraarbejde med samme tema. Nogle gange bestemmer jeg, at der skal laves et lille ekstabillede til bogen, så vi kan huske, hvad vi har lavet gennem tiden.

Til nogle forløb har jeg lavet små fakta-ark i A6 størrelse, som skal limes ind i bogen. (F.eks. ansigtets proportioner, hvordan man konstruerer et forsvindingspunkt o.lign.)

Ekstraarbejde efter Karin Olesen-projekt

Hvis jeg får en 1.klasse, binder jeg bøgerne ind i karduspapir og lader dem dekorere den. Det er nemlig min erfaring, at når de bliver lidt ældre, vil de gerne lave forsiden om. Her bruger jeg ofte collage, men der er uendeligt mange muligheder.

5.klasse har lavet collage på bogen

5.klasse har lavet collage på bogen

Min egen gode bog (2)

21 tanker om “Min egen bog …. eller hvad man gør med dem, der er færdige før de andre”

  1. Pingback: Hvordan lærer man at tegne? (Del3) – overlapning | FruBilledkunst

  2. Pingback: Det nye tegnekursus – collager | FruBilledkunst

  3. Pingback: Valørøvelser – farvelære i 2.klasse | FruBilledkunst

  4. Pingback: Skønne små dyr – collage i 1.klasse | FruBilledkunst

  5. Pingback: Blyantstegning i 2.klasse | FruBilledkunst

  6. Pingback: Se det summer … Lille sommermaleri | FruBilledkunst

  7. Pingback: Tukaner i “min egen bog” | FruBilledkunst

  8. Pingback: Hvad skal jeg så lave…? | FruBilledkunst

  9. Pingback: Overlapning – små finurlige figurer | FruBilledkunst

  10. Pingback: Formalfabetet | FruBilledkunst

  11. Pingback: inspiration | Billedkunst

  12. Pingback: Afrikanske silhuetter i akvarel – 5.klasse | FruBilledkunst

  13. Pingback: Sommerfugle i linoleum – 1.del | FruBilledkunst

  14. Pingback: Min egen bog - et kig ... | FruBilledkunstFruBilledkunst

  15. Det er jo verdens bedste idé! Du har virkelig mange gode ideer herinde, mange tak:0) hilsen fra en anden billedkunstlærer

    1. Tak. Ja, det er en fantastisk idé … men jeg har altså tyv-lånt den fra billedkunstkonf. 🙂

  16. Pingback: Hvordan lærer man at tegne? (Del1) | FruBilledkunstFruBilledkunst

  17. Pingback: Op Art i "min egen bog" | FruBilledkunstFruBilledkunst

  18. Pingback: Silhuet-doodle undervejs - FruBilledkunstFruBilledkunst

  19. Pingback: Er der plads på ønskesedlen? | FruBilledkunstFruBilledkunst

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights