En ny billedkunstklasse betyder to ting for mig:
- Et struktureret tegnekursus
- En “Min egen bog” til hver elev
Tegnekurset
I tegnekurset lærer børnene tegnealfabetet, de lærer at dele en figur op i mindre overskuelige dele, de lærer overlapnings-teknikken (at noget er foran noget andet) og meget mere. Det kan du læse meget mere om andre indlæg på bloggen – f.eks. her.
Min egen bog
Min egen bog er en logbog/ekstrabog – du kan læse meget mere om den her…. og det synes jeg, at du skulle gøre, hvis du ikke allerede kender konceptet.
Spørgsmål til Min egen bog
Fornylig fik jeg en mail fra en sød læser, Anne Mette – hun havde et par spørgsmål til Min egen bog:
Jeg har set dit indlæg med Min egen bog og har et par spørgsmål:
Det er fristende at hente gratis bøger i genbrugscontaineren, men løber du ikke ind i, at formatet er for småt?
Hvis du bruger en bog købt i Tiger til hele forløbet 1-5 kl., så må det være en prioritering af, hvad der skal limes ind? Det bedste som portefolie?
Uanset om man bruger en gammel bog eller en ny, er der fordele og ulemper.
En gammel bog
En af de nærliggende fordele ved den gamle bog, er selvfølgelig prisen. Der er også noget visuelt spændende i at have teksten som baggrund – prøv bare at se hus-trykket og de japanske kirsebærtræer.
I en gammel bog kan man lime billeder ind – men som Anne Mette så rigtigt påpeger, så er der en begrænsning mht. størrelsen. Det har vi dog nogle gange løst ved at lime en tegning ind over to sider. (Det kan man se på det øverste billede, hvor huset er limet ind i en gammel Min egen bog).
Ofte nedkopiere jeg større billeder – f.eks. selvportrætterne – så de passer ind i bogen …. og her bestemmer jeg jo selv størrelsen. På det øverste foto kan du se de kopierede selvportrætter limet ind i en gammel bog.
Det er helt klart en ulempe, at det er sværere at skrive direkte i bogen. Jeg kan godt lide, at eleverne skriver teorinoter ind i bogen (du kan se, hvordan vi har arbejdet med at blande grønne nuancer på fotoet). Nogle gange fortæller jeg om en kunstner og beder eleverne skrive ned undervejs – det er sværere i en gammel bog.
Når jeg laver teorisider, jeg gerne vil have, at eleverne skal sætte ind i bogen, er jeg nødt til at tænke på formatet. Jeg laver dem som oftest i A6-formatet (altså A4 delt ind i 4 dele). Nogle gange har jeg lavet en A4-plakat jeg nedkopierer (25%), andre gange laver eleverne selv noterne.
Til gengæld er det en fordel, at der er mange sider. Selvom vi river nogle sider ud, hvis der bliver limet meget ind, er der stadig m-a-s-s-e-r af tomme sider. På min skole bliver klasserne delt efter 6.klasse, og en af de sidste timer i billedkunst, beder jeg dem om at skrive hilsner til hinanden på nogle af de tomme sider …. tænk efterskole-mindebog 😉
En ny bog
Jeg har de sidste par år brugt nye bøger til Min egen bog. Jeg foretrækker de kvadratiske fra Flying Tiger, fordi de har en god kraftig papirkvalitet, hvor tusser (normalt) ikke går gennem. (Og bare lige for at få det på det rene …. jeg får ikke en øre fra Tiger for at reklamere)…
Siderne er 20cm x 20cm, og det gør det langt lettere for eleverne at få lave overskuelige sider – f.eks. til tegnealfabetet. I en gammel bog deler jeg det ud over 4 sider – i en ny bog kan det hele være på én side, og være mere overskueligt.
Det er også en stor fordel, at børnene arbejder direkte i bogen, så man ikke skal have sakse og limstifter frem hver gang noget skal ind i bogen.
Til gengæld er der færre sider, og når børnene får lov til at “tegne frit” er jeg nødt til at sætte en sidebegrænsning – som dog også har den fordel, at nogle af tegningerne bliver mere gennemarbejdede.
Der er altid en eller to i en klasse, der ikke helt følger begrænsningen og derfor får bogen fyldt “før tid”. Som oftest er der i de bøger en del sider, der er sjusket lavet/ikke færdige. På de sider kan barnet lime nye indlæg ind/tegne ovenpå. Alternativt kan man tape nye indlæg ind som “flapper” på eksisterende sider.
En anden løsning kan være, at du lader børnene “tegne frit” på kopipapir i stedet og kun lime de bedste tegninger ind – så bogen bliver en slags portefolie af de bedste arbejder.
Konklusion
Der er altså fordele og ulemper ved begge koncepter. Du må selv vurdere hvad du synes vægter højest, og jeg håber indlægget har gjort det lettere for dig at træffe et godt valg.
Endnu en gang tak til Anne Mette for det gode spørgsmål. Jeg elsker at have kontakt med mine læsere!
Venlig hilsen
Pingback: Billedkunstlokalet – hjælp til dig, der får ansvaret overdraget – FruBilledkunst
Pingback: Blyanter i indskolingen – FruBilledkunst