Efter at have arbejdet med perspektiv og forsvindingspunkter, er 5.klasse gået i gang med sigtemåling.
Vi startede med den åbne papkasse. Så længe kassen var lukket, var der kun 2 flader at forholde sig til. Der stod noget skrift på den ene side, men eftersom den stod parallelt med kassens side, skulle skriftens perspektivlinjer jo have samme forsvindingspunkt som kassens side.
Men – udover papkasser, der er stablet pænt og hushjørner, er det meste af verden jo lidt mere kompliceret, og derfor har eleverne brug for at lære at sigtemåle – altså at forholde sig til hvordan de forskellige vinkler er i forhold til hinanden.
Først lavede vi nogle øvelser, og derefter viste jeg dem et foto af en åben papkasse, som de skulle tegne. Det er altid lettere at tegne efter 2d. for så ser alle de samme linjer.
De hurtige nåede oven i købet at tegne flere detaljer og lidt skygger ind.
Gangen efter talte vi om at bruge sigtemåling til organiske motiver – altså hvordan man relativt hurtigt kunne tegne motivet op ved at vurdere vinklerne, og derefter tegne konturen ind. Herunder kan du se et par eksempler fra børnenes arbejde.
Det er første gang jeg har ført emnet videre end papkassen, og da jeg gik fra timen, var jeg helt høj! – Kender du det … Når eleverne bare klarer den endnu bedre end man havde håbet, og der er en generel forståelse for en kompliceret teknik …. Heldigvis har jeg nogle søde kollegaer, der bærer over med mig, når begejstringen bobler, og jeg bare MÅ fortælle ….
Næste gang skal tegningerne gøres færdige – og jeg glæder mig! – Også til at vise dem frem til dig her på bloggen.
Vi høres ved.
De bedste hilsner
Pingback: Sigtemåling – se de første færdige billeder – FruBilledkunst