På min skole samles eleverne fra 3 forskellige matrikler, når de kommer i udskolingen. Derfor begynder jeg min valgfags-undervisning med et grundlæggende tegnekursus, hvor jeg lærer eleverne forskellen på “se” og “iagttage“.
Jeg plejer at fortælle om min første aha-oplevelse i billedkunst på seminariet, hvor jeg fandt ud af, at øjnene sidder MIDT i ansigtet og ikke oppe i den øverste tredjedel … Jeg havde “set” på ansigter hele mit liv, men aldrig “iagttaget” hvordan et ansigt egentlig ser ud.
Du kan (gen)læse om forløbet her.
Efter det grundlæggende kursus, har jeg valgt at eleverne skal arbejde med fotorealistisk blyantstegning. Det er et fantastisk forløb og dér, hvor eleverne opdager, hvor meget de har flyttet sig. Hæftet indeholder bl.a. et fagligt kursus, hvor eleverne skal tegne macarons efterfulgt af et tematisk fotorealistisk tegneprojekt.
Du kan se lidt mere om forløbet her.
Jeg har samlet mine forberedelsesnoter, erfaringer og kopiark mm. i de to hæfter – lige til at bruge i din undervisning.
Her kan du få fat i dem:
BLYANTSTEGNING SÅ DET LIGNER – Fotorealisme
Kreative hilsner